Takaisin blogiin

SEO-teksti eli hakukoneoptimoitu sisällöntuotanto – kaikki, mitä sinun tulee tietää [MINIOPAS]

hakukoneoptimointi

Hakukoneoptimoinnin yksi tärkeimmistä osa-alueista on niin sanottu sisältö-SEO. Kun sivuston avainsanat ovat tiedossa, on aika tuoda ne sivustolle ja luoda timanttinen SEO-teksti. Mutta miten?

Tässä minioppaassa kerron, miten suunnitella ja toteuttaa sekä Googlea että käyttäjiä palveleva sisältö, jolla on kaikki valmiudet nousta Googlen luonollisten hakutulosten kärkeen. Ennen kuin aloitetaan, niin muistutan sinua kaikkein tärkeimmästä lähtökohdasta hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa: muista aina kirjoittaa sisällöt ensisijaisesti käyttäjälle, ei hakukoneille!

Oppaan sisältö:

Kuinka hyvin Google ymmärtää verkkosivusisältöjä? 🕵🏼

Google ymmärtää nykyisin todella hyvin synonyymeja, konteksteja ja asiayhteyksiä. Se osaa toisinaan jo palauttaa hakutuloksiin erit. englanninkielisissä hauissa sivustoja, joilla ei välttämättä ole edes mainittu hakukenttään kirjoitettua avainsanaa, mutta joissa käsitellään asiaa, jota avainsana koskee.

Siitä huolimatta väitän ja näen päivitäin työssäni: erityisesti suomenkielisillä verkkosivustoilla, hakutuloksissa sijoittumisen kannalta on edelleen erittäin tärkeää kohdentaa avainsana sisältöön tietyllä systeemillä. Google ei valitettavasti ole vielä niin timanttinen suomen kielen taituri, että uskaltaisin jättää sivustoa sen niin sanotun semanttisen ymmärryksen varaan, johon näissä keskusteluissa usein viitataan.

Ennen kuin mennään tuohon systeemiin, niin puhutaan hetki vielä muutamasta muusta tärkeästä osa-alueesta hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon kannalta, joiden painoarvo on koko ajan vahvempi ja vahvempi:

Kaikki alkaa avainsanoista 🔑 

Jotta voit tavoittaa potentiaalisen asiakkaasi ja saada hänet Googlen kautta sivustollesi, sinun on tiedettävä avainsanasi. Jotta taas voit tietää avainsanasi, sinun on tehtävä avainsanatutkimus. Ilman avainsanatutkimusta et voi tietää, käyttääkö potentiaalinen asiakkaasi edes niitä avainsanoja palveluistasi kuin olet luullut tai haetaanko avainsanaa lainkaan Googlesta.

Tutkimuksen avulla myös selvität mm. kuinka todennäköistä tietyllä avainsanalla on sijoittua Googlen ensimmäiselle sivulle tai sen kärkeen. Tee siis ensiksi avainsanatutkimus ja aloita vasta sitten hakukoneoptimoidun sisällöntuotannon tekeminen (jos kaipaat apua avainsanatutkimuksen tekemiseen, suosittelen lämpimästi Opi avainsanatutkimus päivässä -kurssiani).

Hakuintentio eli haun syy – mitä hakukoneen käyttäjä oikeasti hakee? 🔍 

Ennen kuin alat kirjoittaa näppämistö sauhuten SEO-tekstiäsi, olethan tarkastanut valitsemasi avainsanan hakuintention, eli haun syyn? Googlettamalla avainsanan varmistat, että sillä todella haetaan juuri sen kaltaista sisältöä, mitä sinä olet itse ajatellut tarjota sivullasi. Yksi yleisimmistä virheistä on kohdistaa myyntisivun teksti liian yleiselle avainsanalle, jolla haetaankin yleistä informaatiota asiasta.

Jos esimerkiksi myyt täytekakkuja tilauksesta ympäri Suomen, avainsana ”täytekakku” tuntuisi varmasti loogiselta? Kuitenkin kun googletat avainsanan ”täytekakku”, huomaat, että ensimmäinen hakutulossivu täyttyy täytekakkuresepteistä, eli kyseisellä avainsanalla etsitään ennen kaikkea reseptejä. Näin ollen esimerkiksi avainsana ”tilauskakku” voisikin olla toimivampi avainsana, jota googlettaessa käy ilmi, että sitä haetaan ostoaikeissa.

SEO-tekstin laatu 💎 

Samalla kun varmistelit avainsanasi hakuintentiota ja googletit sitä, satuitko vilkaisemaan tarkemmin sivustoja, jotka sijoittuivat hakutulosten kärkeen? Jotta sinä voisit päihittää nämä sivustot, sinun on vastattava vielä näitä sivustoja paremmin ja kiinnostavammin kyseiseen hakuun.

Selaile näitä sivustoja ja tutki, minkälaista sisältöä niissä on? Minkälaista tekstiä niissä on, onko sisällöissä tekstin lisäksi muita medioita tai ovatko sivut ehkä minioppaita aiheesta? Inspiroidu kilpailijoittesi sisällöistä ja tee omasta sisällöstäsi vähintään yhtä rikasta ja kiinnostavaa omalla tavallasi (huom! inspiroidu - älä ikinä kopioi sisältöjä toiselta verkkosivulta).

Tuo omaan sisältöösi jokin aivan uniikki elementti – jotain mitä muilla ei ole. Se voi olla muistilista, video, inforgaafi tai vaikkapa ladattava tiedosto, aiheesta riippuen. Sen lisäksi, että parhaiten hakuun vastaava sisältö kiinnostaa hakukoneiden käyttäjiä, siihen myös linkataan muilta sivuilta paljon todennäköisemmin, mikä voi nostaa sijoituksiasi hakutuloksissa entisestään.

Sisällön käytettävyys 📱 

On ensiarvoisen tärkeää, että sisältösi toimii mobiilissa, sillä todennäköisesti suurin osa sivustokävijöistäsi lukee sen puhelimeltaan. Muista listaukset, boldaukset ja lyhyet kappaleet, jotka tekevät mobiilitekstistä kevyempää luettavaa. Käytä paljon väliotsikoita, sillä usein käyttäjä saattaa lukea vain joitain kappaleita ja skimmailla osan tekstistä. Katso myös, että sivuston painikkeet toimivat ja ostaminen ja muut toimenpiteet ovat helppo tehdä niin mobiilissa kuin tietokoneella. Tarkasta, että sivu latautuu nopeasti – harva jaksaa odotella muutamaa sekuntia pidempään sivun latautumista. 

Avainsanan kohdistaminen sisältöihin ✍️ 

No niin – vihdoin pääsemme systeemiin, jolla avainsana kohdistetaan hakukoneoptimoidussa sisällöntuotannossa.

Avainsanan on hyvä esiintyä sisällöissä muutamia kertoja, mutta kehotan välttämään liiallista avainsanan käyttöä. Google kyllä ymmärtää muutamasta kerrasta, mistä on kyse, ja liiallinen avainsanan käyttö voi johtaa ns. ylioptimointiin, joka voi tuoda sivullesi enemmän haittaa kuin hyötyä.

Avainsanan voi taivuttaa, mutta suosittelen käyttämään sitä perusmuodossa meta titlessä, pääotsikossa ja kertaalleen leipätekstissä, mikäli mahdollista. Mikäli tekstin luettavuuden tai ymmärrettävyyden kannalta tämä on mahdotonta, niin taivuta sana. Älä uhraa sisällön käyttäjäystävällisyyttä tälle asialle.

Tarkalleen ottaen: missä elementeissä käyttää pääavainsanaa SEO-tekstissä? Vastaan kysymykseen suoraan kätevän muistilistan avulla, jonka voit vaikka kopioida itsellesi talteen:

✅ Pääotsikossa (tarkasta, että sivun pääotsikko on ns. h1-otsikko)

✅ Väliotsikossa max. kerran (etenkin ns. h2-otsikossa) Voit käyttää ns. toissijaisia avainsanoja väliotsikoissa.

✅ Ensimmäisten 100 sanan joukossa leipätekstissä

✅ Urlissa, eli sivun yksilöllisessä osoitteessa, esim. sivusto.fi/pääavainsana

✅ Leipätekstissä muutaman kerran, ei liikaa (ei yli 1,5-2%)

✅ Kuvan tiedostonimessä (mikäli kuva esittää pääavainsanaa)

✅ Kuvan alt-tekstissä, mikäli kuva liittyy pääavainsanaan

✅ Titlessä, eli hakutuloksissa näkyvässä klikattavassa ”otsikossa”. Käytä sanaa mahdollisimman alussa ja miel. perusmuodossa (lue lisää titlestä ja nappaa parhaimmat vinkit sen kirjoittamiseseen)

✅ Meta descriptionissa, eli hakutuloksissa titlen alla näkyvässä kuvaustekstissä

Miltä kaikki edellä mainitut vinkit kuulostavat? Lopulta aika simppeliä ja loogista, vai mitä? Kun toimit näillä ohjeilla, niin lupaan, että sijoituksesi luonnollisissa hakutuloksissa eivät jää ainakaan sisällöistä kiinni!

Ps. Osaisitko muuten kertoa, mikä on tämän tekstin pääavainsana?

>>> Jos haluat oppia suunnittelemaan ja tuottamaan SEO-sisältöjä ammattilaistasoisesti (halliten koko prosessin avainsanatutkimuksesta sisältöjen rakennesuunnitteluun ja tuottamiseen) sekä tuotteistaa sen arvokkaaksi palveluksi tarjontaasi, tutustu SEO Content Mastery -ohjelmaamme!

SEO-akatemia auttaa yrittäjiä ja markkinoinnin tekijöitä kasvattamaan liikevaihtoaan tai nostamaan ammattitaitonsa uudelle tasolle hakukoneoptimoinnin oppimisen avulla, selkeästi ja ilman jargonia. Lippulaivapalvelumme ja -tuotteemme ovat kokonaisvaltainen Growth with SEO™ -koulutusohjelma, jonka avulla markkinoinnin ammattilaiset oppivat SEOn ammattilaisen tasoisesti sekä Opi avainsanatutkimus päivässä -kurssi, jonka avulla selvität, millä avainsanoilla saat asiakkaat virtaamaan Googlesta sivuillesi. Lisäksi, jos haluat parhaimmat DIY SEO-vinkit suoraan sähköpostiisi, liity maksuttomaan Sisäpiiriin!

Jaamme myös Instagram-tilillämme paljon SEO-vinkkejä ja lisätietoa ohjelmastamme >>> tervetuloa seuraamaan!