Takaisin blogiin

Mikä on meta title ja miksi se on yksi sivustosi tärkeimmistä elementeistä?

hakukoneoptimointi

Kuvittele, että googletat kiireessä jotain sinua askarruttavaa asiaa ja haluat nopeasti vastauksen hakuusi. Todennäköisesti klikkaat jotain Googlen 1. hakutulossivun tuloksista, mutta millä perusteella päätät, mitä niistä?

Aivan - silmäilet läpi hakutulossivun meta titlet*, eli sivujen "klikattavat otsikot", ja arvioit sekunnin kymmenesosissa, mikä niistä on kiinnostavin ja vastaa parhaiten hakuusi.

Meta title on hakukoneoptimoinnissa yksittäisistä elementeistä tärkeimpien joukossa, sillä se kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneelle, mistä sivullasi on kyse.  

Mikä on meta title?

Title on hakutuloksissa näkyvä ”otsikko”, josta hakukoneen käyttäjä klikkaa sivustollesi. Se esiintyy tavallisesti yhdessä sivun urlin sekä meta descriptionin, eli kuvaustekstin, kanssa. Jokaisella sivulla on oma titlensä.

Alla olevassa kuvassa title on ”Sanan title käännös englanti-suomi - Ilmainen SANAKIRJA”

Miten title määritellään?

Voit määrittää titlen WordPressissa helposti jonkin lisäosan (esim. Yoast SEO:n) avulla. Esim. Squarespacessa, Wixissä, Shopifyssä ja Kajabissa (ja monessa muussa julkaisujärjestelmässä) sille on varattu valmiiksi oma osionsa ja kenttänsä, jonka voit täyttää.

Titlen merkkimäärä on rajattu (n. 50-70 merkkiä), joten tila kannattaa käyttää tehokkaasti ja tietoisesti, sillä Google lyhentää liian pitkät titlet kolmella pisteellä. Lyhennettyjä titlejä klikataan tutkimusten mukaan vähemmän kuin lyhentämättömiä.

Voit testata titlen pituuden esim. näiden työkalujen avulla:

Huom! Joissain tapauksissa Google saattaa olla käyttämättä määrittelemääsi titleä ja esittää jonkin muun titlen, mutta tämä on melko harvinaista.

Mitä hyötyä titlestä on?

Titlellä voisi sanoa olevan kahtalainen tarkoitus:

1. Saada hakukoneen käyttäjä klikkaamaan sitä ja siirtymään sivuillesi.

2. Auttaa sinua sijoittumaan hakutuloksissa avainsanallasi.

Google arvioi monenlaisten tekijöiden perusteella, millä sijoilla näyttää sivuasi, ja title on näistä yksi. Myös se, klikkaako kukaan titleäsi, vaikuttaa sijoituksien kehittymiseen.

Mitä asioita huomioida titlessä?

Titleä kirjoittaessa kannattaa huomioida aina muutama perusohje, joita noudattaa:

  • Pysy titlen suosituspituudessa, 50-70 merkkiä.
  • Kerro, mistä sivulla on kyse: jos esittelet sivulla valmennuspalveluasi, tuo se titlessä esiin: esim.
    ”Yritysvalmentaja Maija M - 100% tulostakuu KAIKISSA valmennuksissa
    tai jos kyseessä on tuotekategoria, nosta se titleen:
    Naisten mokkakengät NYT kevätalessa -20% -30% | Maijan Kenkä”
  • Älä käytä samaa titleä millään muulla sivulla.
  • Yrityksen nimi kannattaa tavallisesti lisätä titlen loppuun.
  • Sisällytä sivun pääavainsana mielellään ihan titlen alkuun.

Herätä googlettajan kiinnostus

Pelkkä muodollinen pätevyys ei kuitenkaan riitä, vaan sinun täytyy saada hakukoneen käyttäjä todella kiinnostumaan sivustasi ja klikkaamaan sille. Titlen sisältö on houkuttelussa kriittisen tärkeässä roolissa.

Voit ottaa inspiraatiota esim. seuraavista vinkeistä:

  • Tiedon kattavuus/hyöty/laatu: kuvaa asioita esim. sanoilla "paras", "askel askeleelta", "perusteellinen", "täydellinen", perinpohjainen jne.
  • Käytä kapiteeleja korostuksissa hyvällä maulla: korosta esim. yksittäisiä sanoja, kuten ”Lataa MAKSUTON opas” tms.
  • Listaukset: ihmiset rakastavat listauksia ja ylipäänsä numerot toimivat hyvin titleissä. Esim. ”Kevään 5 kauneinta hiusvinkkiä” (tämä tietenkin edellyttää, että sisältö on kirjoitettu listausmuotoon).
  • Helppo, nopea ja maksuton sisältö kiinnostaa aina: oli kyse esim. ladattavasta oppaasta, ilmaisesta muistilistasta tai nopeista vinkeistä. Verkkokaupan tuotesivujen titleissä kannattaa mainita ilmaiset kuljetukset tai toimitus seuraavaksi päiväksi, mikäli niitä tarjoat.
  • Tunteet vetoavat: ”uskomaton”, ”koskettava”, ”maaginen” jne.
  • Tuoretta sisältöä arvostetaan: ”Talousvinkit vuodelle 2022”, ”Parhaat kalareseptit 2022”
  • Muista myös sulut ja hakasulut: niiden käytöllä voit nostaa jotain sisällön osaa, esim. [MAKSUTON opas]

 

Toivottavasti tämä kirjoitus selvensi sinulle, mistä meta titlesssä on kyse ja sait matkaasi käyttökelpoisia vinkkejä kirjoittamisen avuksi! Mikäli kaipaat lisää toimivia ja helppotajuisia SEO-vinkkejä, kannattaa liittyä SEO-akatemian maksuttomaan Sisäpiiriin (joka sai nämäkin vinkit itselleen etukäteen)!

 

*Tekninen disclaimer: Puhun tässä kirjoituksessa sekä titlestä että meta titlestä, jotka molemmat viittaavat samaan asiaan. On huomionarvoista ymmärtää, että en viittaa meta title -termillä siihen, että title olisi html:n puolella ns. meta-tagi. Title ja description nähdään osana sivun ns. metatietoja siitä huolimatta että title ei ole ns. meta-tagi. Koska kirjoitan ei-SEO-ammattilaisille, käytän titlen yhteydessä ajoittain meta-termiä ("meta titleä" käytetään ihan yleisesti hakukoneoptimointia käsittelevissä sisällöissä, joten tämä ei ole minun keksintöni :) ) tuomaan sitä korostetusti esille osana ns. metatietoja, sillä usein aloittelevilla hakukoneoptimoinnin tekijöillä title saattaa mennä sekaisin muiden sivustolla käytettyjen otsikoiden, kuten leipätekstin otsikoiden (headings, h1 jne), kanssa. On myös tärkeää ymmärtää, että "metatieto"-termi itsessään ei sekään kerro mitään meta-tageista, vaan ennemminkin termin merkityksestä "tietona tiedosta" (metadata, liitännäistieto, kuvailutieto).