Mikä on title ja miksi se on yksi sivustosi tärkeimmistä elementeistä?
Kuvittele, että googletat kiireessä jotain sinua askarruttavaa asiaa ja haluat nopeasti vastauksen hakuusi. Todennäköisesti klikkaat jotain Googlen 1. hakutulossivun tuloksista, mutta millä perusteella päätät, mitä niistä?
Aivan - silmäilet läpi hakutulossivun titlet, eli sivujen "klikattavat otsikot", ja arvioit sekunnin kymmenesosissa, mikä niistä on kiinnostavin ja vastaa parhaiten hakuusi.
Sivun title on hakukoneoptimoinnissa yksittäisistä elementeistä tärkeimpien joukossa, sillä se kertoo sekä käyttäjälle että hakukoneelle, mistä sivullasi on kyse.
Mikä on title?
Title on hakutuloksissa näkyvä ”otsikko”, josta hakukoneen käyttäjä klikkaa sivustollesi. Se esiintyy hakutuloksissa yhdessä sivun urlin sekä meta descriptionin, eli kuvaustekstin, kanssa. Jokaisella sivulla on oma titlensä.
Alla olevassa kuvassa title on ”Sanan title käännös englanti-suomi - Ilmainen SANAKIRJA”
Miten sivun title määritellään?
Voit määrittää titlen WordPressissa helposti jonkin lisäosan (esim. Yoast SEO:n) avulla. Esim. Squarespacessa, Wixissä, Shopifyssä ja Kajabissa (ja monessa muussa julkaisujärjestelmässä) sille on varattu valmiiksi oma osionsa ja kenttänsä, jonka voit täyttää. Joskus titleä kutsutaan eri alustoilla myös esim. nimellä “SEO title” tai “SEO otsikko”
Titlen merkkimäärä (tai oikeastaan ns. tila pikseleissä) on rajattu (merkkeinä noin 50-70 merkkiä), joten tila kannattaa käyttää tehokkaasti ja tietoisesti, sillä Google lyhentää liian pitkät titlet kolmella pisteellä. Lyhennettyjä titlejä klikataan tutkimusten mukaan vähemmän kuin lyhentämättömiä.
Voit testata titlen pituuden esim. näiden työkalujen avulla:
- https://mangools.com/free-seo-tools/serp-simulator
- https://www.highervisibility.com/seo/tools/serp-snippet-optimizer/
- https://www.storybase.com/ctr-tool/?country=finland
Huom! Joissain tapauksissa Google saattaa olla käyttämättä määrittelemääsi titleä ja esittää jonkin muun titlen.
Mitä hyötyä titlestä on?
Titlellä voisi sanoa olevan kahtalainen tarkoitus:
1. Saada hakukoneen käyttäjä klikkaamaan sitä ja siirtymään sivuillesi.
2. Auttaa sinua sijoittumaan hakutuloksissa avainsanallasi.
Google arvioi monenlaisten tekijöiden perusteella, millä sijoilla näyttää sivuasi, ja title on näistä yksi. Myös se, klikkaako kukaan titleäsi, vaikuttaa sijoituksien kehittymiseen.
Mitä asioita huomioida titlessä?
Titleä kirjoittaessa kannattaa huomioida aina muutama perusohje, joita noudattaa:
- Pysy titlen suosituspituudessa, 50-70 merkkiä.
- Kerro, mistä sivulla on kyse: jos esittelet sivulla valmennuspalveluasi, tuo se titlessä esiin: esim.
”Yritysvalmentaja Maija M - 100% tulostakuu KAIKISSA valmennuksissa”
tai jos kyseessä on tuotekategoria, nosta se titleen:
”Naisten mokkakengät NYT kevätalessa -20% -30% | Maijan Kenkä” - Älä käytä samaa titleä millään muulla sivulla.
- Yrityksen nimi kannattaa tavallisesti lisätä titlen loppuun.
- Sisällytä sivun pääavainsana mielellään ihan titlen alkuun.
Herätä googlettajan kiinnostus
Pelkkä muodollinen pätevyys ei kuitenkaan riitä, vaan sinun täytyy saada hakukoneen käyttäjä todella kiinnostumaan sivustasi ja klikkaamaan sille. Titlen sisältö on houkuttelussa kriittisen tärkeässä roolissa.
Voit ottaa inspiraatiota esim. seuraavista vinkeistä:
- Tiedon kattavuus/hyöty/laatu: kuvaa asioita esim. sanoilla "paras", "askel askeleelta", "perusteellinen", "täydellinen", perinpohjainen jne.
- Käytä kapiteeleja korostuksissa hyvällä maulla: korosta esim. yksittäisiä sanoja, kuten ”Lataa MAKSUTON opas” tms.
- Listaukset: ihmiset rakastavat listauksia ja ylipäänsä numerot toimivat hyvin titleissä. Esim. ”Kevään 5 kauneinta hiusvinkkiä” (tämä tietenkin edellyttää, että sisältö on kirjoitettu listausmuotoon).
- Helppo, nopea ja maksuton sisältö kiinnostaa aina: oli kyse esim. ladattavasta oppaasta, ilmaisesta muistilistasta tai nopeista vinkeistä. Verkkokaupan tuotesivujen titleissä kannattaa mainita ilmaiset kuljetukset tai toimitus seuraavaksi päiväksi, mikäli niitä tarjoat.
- Tunteet vetoavat: ”uskomaton”, ”koskettava”, ”maaginen” jne.
- Tuoretta sisältöä arvostetaan: ”Talousvinkit vuodelle 2022”, ”Parhaat kalareseptit 2022”
- Muista myös sulut ja hakasulut: niiden käytöllä voit nostaa jotain sisällön osaa, esim. [MAKSUTON opas]
Toivottavasti tämä kirjoitus selvensi sinulle, mistä titlesssä on kyse ja sait matkaasi käyttökelpoisia vinkkejä kirjoittamisen avuksi! Mikäli kaipaat lisää toimivia ja helppotajuisia SEO-vinkkejä, kannattaa liittyä SEO-akatemian maksuttomaan Sisäpiiriin (joka sai nämäkin vinkit itselleen etukäteen)!