Takaisin blogiin

Google Analytics 4 asennus (WordPress ja Squarespace)

hakukoneoptimointi
Google Analytics 4:n asentaminen

Google on ilmoittanut, että Google Analyticsin (UA) datankeruu päättyy 1.7.2023, jonka jälkeen verkkosivujen kävijäliikennettä voi mitata enää uuden version, Google Analytics 4:n (GA4) avulla. Siirtymä Google Analytics 4:n kannattaa tehdä mahdollisimman nopeasti, jotta saat kerättyä siihen mahdollisimman paljon historiallista vertailudataa, sillä UA:n datat eivät siirry uuteen GA4-versioon.

Tämä miniopas on suunnattu niille WordPressin ja Squarespacen käyttäjille, joilla on jo käytössä Google Analytics (UA), ja jotka haluavat ottaa käyttöön Google Analytics 4:n. GA4 poikkeaa ominaisuuksiltaan ja käytettävyydeltään UA:sta, mutta en käsittele asiaa tässä artikkelissa. Tämä artikkeli ohjeistaa sinut ainoastaan ottamaan sivustollesi käyttöön GA4:n vanhan UA:n rinnalle.

Sisältö:

Vaihe 1: Luo GA4-ominaisuuus

Vaihe 2: Luo datastriimi

Vaihe 3: Asenna seuranta verkkosivuille

Seurannan asentaminen Tag Managerilla

Seurannan asentaminen sisällönhallintajärjestelmän kautta: WordPress

Seurannan asentaminen sisällönhallintajärjestelmän kautta: Squarespace

Vaihe 4: Testaa toimivuus

Lähdetään siis liikkeelle vaihe vaiheelta edeten:

Vaihe 1: Luo GA4-ominaisuus

Uusi GA4-ominaisuus luodaan olemassa olevaan Google Analytics -tiliisi. Klikkaa ”Järjestelmänvalvoja” nykyisen GA-omaisuutesi näkymän vasemmasta alalaidasta.

Keskimmäisestä sarakkeesta ”Mittauskokonaisuus” löytyy ”GA4:n Setup Assistant”. Klikkaa sitä.

Seuraavaksi näytölle avautuu Setup Assistant. Klikkaa ”Aloita” kohdasta ”Haluan luoda uuden Google Analytics 4 -mittauskokonaisuuden”

Seuraavassa näkymässä klikkaa ”Luo mittauskokonaisuus”

 

Seuraavaksi sinun pitäisi nähdä seuraavalainen näkymä, ”Mittauskokonaisuuksien yhdistäminen onnistui”:

 

Vaihe 2: Luo datastriimi

Google Analytics 4 kerää verkkosivustostasi tietoa datastriimin avulla.

Klikkaa uudessa GA4-omaisuudessasi jälleen ”Järjestelmänvalvoja” ja valitse ”Datastriimit” toisesta, ”Mittauskokonaisuus”-sarakkeesta.

Seuraavaksi voit tarkastaa, että sivustosi url on oikein. Kun klikkaat striimiä, voit seuraavassa näkymässä hallinnoida ratas-ikonia klikkaamalla, mitä GA4 mittaa sivuiltasi (oletuksena GA4 mittaa kaikkea, mutta jos haluat täpätä jonkin ominaisuuden mittauksen pois, voit tehdä sen tässä näkymässä).

Huom! Jätä tämä näkymä auki, sillä tarvitset hieman myöhemmin tässä näkymässä esiintyvää Mittaustunnusta ja/tai Yleinen sivustotagi -kohdan koodia (tämä kohta täytyy klikata auki pienestä nuolesta osion vasemmalla puolella).

Vaihe 3: Asenna seuranta verkkosivuille

Voit asentaa GA4:n seurannan verkkosivuillesi joko Google Tag Managerilla TAI sivuston sisällönhallintajärjestelmän kautta.

Huom! Valitse vain toinen tapa, älä tee asennusta molemmilla tavoilla, ettei analytiikka träkkää käyntejä esim. tuplana.

Seurannan asentaminen Tag Managerilla 

Jos haluat analytiikkaasi syvällisempiä asetuksia, kuten mm. konversioseurantaa ja luulet, että perusasetukset eivät riitä, valitse tämä vaihtoehto. Mikäli sinulla ei ole Tag Manager -tiliä, et jaksa säätää ja analytiikan perusominaisuudet riittävät, hyppää seuraavaan osioon ja vaihtoehtoon.

  1. Mene Tag Manager -tilillesi.
  2. Valitse etusivulla ”Uusi tagi” ja sen jälkeen ”Tagin määritys”.
  3. Valitse tagityyppisuositusten joukosta ”Google Analytics: GA4-määritys”.
  4. Lisää tagin määritys -osiossa mittaustunnus-kenttään GA4-mittaustunnuksesi, joka löydät Sivustostriimin tiedot -näkymästä, jonka pyysin sinun jättämään auki (ks. edellinen kuva).
  5. Tämän jälkeen klikkaa näkymän alalaidasta ”Triggerit” ja valitse ”All pages”-niminen triggeri.
  6. Nimeä lopuksi tagi (esim. “GA4 – Asetus”) ja tallenna.
  7. Klikkaa etusivulla ”Lähetä” ja nimeä versio (esim. ”Julkaisu, GA4”) ja julkaise.

Seurannan asentaminen sisällönhallintajärjestelmän kautta: WordPress

Helpointa WordPressissa on asentaa seurantakoodi lisäosan kautta. Tähän tarkoitukseen löytyy monia lisäosia, kuten esim ”Header Footer Code Manager”-niminen lisäosa.

  1. Käy lataamassa ja ottamassa ko. lisäosa käyttöön.
  2. Valitse vasemman laidan valikosta HFCM ja sen alta ”Add new”.
  3. Nimeä lisättävä snippet esim. ”GA4” ja täytä muut osiot kuten kuvassa.
  4. Lopuksi kopioi seurantakoodisi GA4-omaisuutesi "Sivustostriimin tiedot"-näkymästä, ”Yleinen sivustotagi”-osiosta (ks. kuva yllä ja välilehti/näkymä, jonka pyysin jättämään auki) ja liitä se Snippet/Code-osioon. Klikkaa lopuksi ”Tallenna” sivun alalaidasta.

Seurannan asentaminen sisällönhallintajärjestelmän kautta: Squarespace 

  1. Kopioi GA4-omaisuutesi mittaustunnus "Sivustostriimin tiedot"-näkymästä (ks. kuva vaihe 2 -osiossa ja/tai välilehti ja näkymä, jonka pyysin jättämään auki).
  2. Kirjaudu Squarespaceen, ja mene: Settings > Advanced > External API Keys (Asetukset > Edistyneet > Ulkoiset API-avaimet).
  3.  Lisää näkymän kenttään mittaustunnuksesi. Kentässä on todennäköisesti jo valmiiksi vanha UA-tunnuksesi. Voit lisätä kenttään vanhan tunnuksen lisäksi uuden GA4-mittaustunnuksesi. Lisää uusi mittaustunnus, pilkku, väli ja jätä vanha UA-tunnus kenttään. Tallenna.

Vaihe 4: Testaa toimivuus

Lopuksi voit testata, toimiiko asennuksesi kirjautumalla GA4:n etusivulle ja klikkaamalla vasemmasta sivuvalikosta ”Reaaliaikainen”. Avaa toiselle välilehdelle sivustosi. Tällöin reaaliaikainen-näkymässä tulisi näkyä ainakin yksi käyttäjä.

Huomaa, että vierailu ei välttämättä näy heti – joskus asennuksen jälkeen saattaa kulua noin 30 min, ennen kuin datankeruu alkaa. Voit myös koittaa ladata uudelleen Analytics-sivun. (Squarespacen tuessa esitetään, että datankeruun alkamiseen voi mennä jopa 24 tuntia, joten kehotan etenkin Squarespacen käyttäjiä kärsivällisyyteen).

Ja voilà – asennus on valmis, onneksi olkoon!

Toivottavasti tästä minioppaasta oli sinulle hyötyä, ja sait asennettua GA4:n WordPress- tai Squarespace-sivullesi!

 

Tule nappaamaan SEO-akatemian Instagram-tililtä lisää käyttökelpoisia SEO-vinkkejä sekä liity Sisäpiiriin ja saa parhaimmat hakukoneoptimoinnin vinkit suoraan sähköpostiisi!