Takaisin blogiin

Avainsanatyökalu – mikä valita? Parhaat vaihtoehdot eri tarpeisiin

hakukoneoptimointi
Läppärin näytöllä nouseva graafi

Avainsanatyökalu on kriittinen osa avainsanatutkimusta. Ilman sitä et tiedä, kuinka paljon avainsanoja, tai ylipäätään palveluitasi tai tuotteitasi haetaan hakukoneista. Kun tiedät, mitä aiheita asiakkaasi etsivät, voit suunnitella sekä hakukoneita että asiakkaitasi palvelevan sisältöstrategian verkkosivuillesi.

Avainsanatyökaluista on muutakin hyötyä kuin vain niiden antama hakumäärädata. Niiden kautta voit esimerkiksi saada tietoa kilpailijoiden käyttämistä avainsanoista, saada avainsanasuosituksia sekä ehdotuksia ns. long tail -avainsanoista (useamman termin sisältämä avainsana) sekä avainsanan sisältävistä kysymyslauseista.

Millä perusteella valita avainsanatyökalu?

Avainsanatyökaluja on olemassa satoja, joten mistä tietää, mikä on hyvä ja juuri omiin tarpeisiin soveltuva?

Yksi ensimmäisistä kysymyksistä on, oletko valmis maksamaan avainsanatyökalusta? Jos olet SEO-ammattilainen, on luonnollista, että maksat avainsanatyökalusta, sillä käytät ja tarvitset sitä aktiivisesti. Jos puolestaan teet avainsanatutkimuksen esimerkiksi vain yhden kerran omaa sivustoasi varten, et ehkä halua ostaa kuukausimaksullista työkalua itsellesi.

Mikäli olet kiinnostunut ainoastaan maksuttomista avainsanatyökaluista, käy nappaamassa kätevä ja tiivis koosteeni parhaista maksuttomista työkaluista (suosittelen koostetta itse asiassa ihan kaikille, sillä se sisältää työkaluja, jotka tukevat avainsanatutkimusta, vaikka sinulla olisi maksullinenkin työkalu käytössäsi!). 

Jos taas olet ennen kaikkea kiinnostunut maksullisista vaihtoehdoista, jatka lukemista.

Soveltuuko työkalu juuri sinun tarpeisiisi?

Vaikka avainsanatyökaluja on pilvin pimein, kaikki eivät sisällä lainkaan esimerkiksi suomenkielistä tietokantaa. Kieli ja maakohdennus ovatkin ensimmäisiä asioita, jotka kannattaa tarkastaa työkalua valitessa. Useimmiten suurimmat SEO-yritykset tarjoavat parhaimmat ja kattavimmat työkalut erilaisiin tarpeisiin. Niitä myös yleensä kehitetään jatkuvasti ja niiden tietokannat sisältävät tavallisesti suomenkieliset avainsanat. 

Tässä kolme hyvää ja luotettavaa vaihtoehtoa maksullisista avainsanatyökaluista, jotka soveltuvat erittäin hyvin myös suomenkieliseen avainsanatutkimukseen ja ylipäätään SEO-työhön (työkalut eivät ole paremmuusjärjestyksessä):


1. Ahrefs 

Ahrefs on yksi markkinoiden tunnetuimmista ja parhaimmista SEO-työkaluista. Ahrefsin monipuolinen SEO-työkalupaketti sisältää mm. avainsanatyökalun, jonka avulla voit selvittää esimerkiksi avainsanojen hakumäärät, kilpailutilanteen ja kilpailijoiden käyttämät avainsanat. Lisäksi saat sen kautta laajan määrän avainsanaehdotuksia.

Ahrefs tarjoaa myös ilmaisen version Keyword Generator -avainsanatyökalusta, joka pidemmän päälle saattaa olla hieman turhauttava rajattuine tietoineen. Sillä ei myöskään pysty lataamaan ja käsittelemään avainsanalistoja.

Hinta: halvimmillaan 89 € / kk 

 

SEMrush

Kuten Ahrefs, myös SEMrush on hyvä ja monipuolinen työkalu SEO-työhön. Sekin sisältää avainsanatyökaluja, joiden avulla voit selvittää hyvin pitkälti samat asiat kuin Ahrefsillakin, eli mm. avainsanojen hakumäärät, kilpailutilanteen, avainsanaehdotuksia sekä kilpailijoiden käyttämät avainsanat.

SEMrush sisältää monia muitakin SEO-työkaluja hakukoneoptimoinnin ja hakusanamainonnan, mutta myös sisältömarkkinoinnin ja PR:n tueksi.

Myös SEMrush tarjoaa ilmaisen version Keyword Magic Tool -työkalustaan, mutta vaatii, että luot maksuttoman tilin SEMrushiin käyttääksesi sitä. Turhauttavaksi puoleksi tässä maksuttomassa versiossa saattaa muodostua rajattu päivittäinen avainsanojen hakumäärä.

Hinta: halvimmillaan 99,95 dollaria (noin 95 €) / kk (vuosisopimuksella) 

 Mangools

Mangools* on vähemmän tunnettu ja kevyempi SEO-työkalupaketti kuin SEMrush ja Ahrefs. Se on käytettävyydeltään erittäin selkeä ja käyttäjäystävällinen ja soveltuu hyvin myös aloittelevalle hakukoneoptimoijalle. SEMrush ja Ahrefs saattavat monipuolisuudellaan ja yksityiskohtaisuudellaan saada aloittelevan hakukoneoptimoijan pään pyörälle, jolloin Mangools tarjoaa hieman yksinkertaisemman, mutta erittäin käyttökelpoisen ratkaisun.

Mangoolsin SEO-paketti sisältää KWFinder-nimisen avainsanatyökalun, jonka avulla tarkastat mm. avainsanan hakumäärät, kilpailutilanteen ja kausittaiset hakumäärät sekä saat runsaan listan avainsanaehdotuksia. Työkalu sisältää myös muutaman muun käyttökelpoisen SEO-työkalun. 

Hinta: halvimmillaan 29,90 € /kk (vuosisopimuksella)

 

Kaikki listan työkalut tarjoavat ilmaisen kokeilujakson, joten kehotan sinua testaamaan, ja päättämään vasta sitten, mikä on juuri sinulle parhaiten soveltuva työkalu, vai haluatko käyttöösi kenties kaikki!

Toivottavasti olet nyt hieman viisaampi maksullisten avainsanatyökalujen suhteen. Kävithän jo muuten nappaamassa listaukseni maksuttomista työkaluista?

Jos olet kiinnostunut selvittämään juuri ne oikeat avainsanat, jotka tuovat saitillesi asiakkaita ja myyntiä, niin suosittelen lämpimästi Opi avainsanatutkimus päivässä -kurssiamme, jonka avulla opit tekemään homman ammattimaisesti alle päivässä!  

 

SEO-akatemia auttaa yrittäjiä ja markkinoinnin tekijöitä kasvattamaan liikevaihtoaan tai nostamaan ammattitaitonsa uudelle tasolle hakukoneoptimoinnin oppimisen avulla, selkeästi ja ilman jargonia. Lippulaivapalvelumme ja -tuotteemme ovat kokonaisvaltainen Growth with SEO™ -koulutusohjelma, jonka avulla markkinoinnin ammattilaiset oppivat SEOn ammattilaisen tasoisesti sekä Opi avainsanatutkimus päivässä -kurssi, jonka avulla selvität, millä avainsanoilla saat asiakkaat virtaamaan Googlesta sivuillesi. Lisäksi, jos haluat parhaimmat DIY SEO-vinkit suoraan sähköpostiisi, liity maksuttomaan Sisäpiiriin!

 

*-merkitty linkki on affiliatelinkki. Linkin klikkaaminen ei maksa mitään eikä tuo minulle tuloja. Mikäli päätät hankkia ko. palvelun tietyn ajan puitteissa, saatan saada pienen rahallisen komission. Suosittelen kyseistä tuotetta ainoastaan ja vain oman positiivisen käyttökokemukseni pohjalta.